Vanliga frågor

Ring oss om du undrar något, vi hjälper dig gärna!

Måste jag vara LRF-medlem för att bli kund?

Nej, alla får bli kund på vårt elavtal. Ju fler vi blir desto starkare aktör blir vi på elmarknaden. Dessutom går hela vår vinst tillbaka till vår ägare LRF. Här kan du läsa mer om oss på LRF Samköp.

Hur lång tid tar det att bli kund?

Det beror på din nuvarande uppsägningstid och hur snabbt din nätleverantör och nuvarande elleverantör svarar. Processen tar ca tio dagar, det kan gå snabbare men även längre om någon uppgift inte stämmer, tänk på det om du har en särskild dag du vill att ditt nya elavtal ska börja gälla. Här kan du enkelt bli kund och läsa mer.

Vad är priset?

Vårt rörliga pris baseras på elpriset på den nordiska elbörsen Nord Pool, där alla elleverantörer köper sin el. Sedan lägger vi på lagstadgade avgifter, samt ett påslag om 1,4 öre/kWh samt en månadsavgift på 15 kr och moms. Du kan se exakt hur vi bygger upp priset här.

Vilken elleverantör använder ni?

Vi köper el på den nordiska elbörsen Nord Pool, där alla elleverantörer köper sin el.

Jag har ingen e-postadress, kan jag ändå bli kund?

Visst kan du det, ring vår kundservice på 0771–401 400 så hjälper vi dig att bli kund.

Hur kan jag se min nuvarande bindnings-/uppsägningstid?

Det ser du på fakturan från din nuvarande elleverantör. Om du väljer att bli kund hos oss och ger oss en fullmakt att säga upp ditt nuvarande elavtal kommer vi bevaka och se till att bytet sker på rätt dag, du behöver inte hålla reda på uppsägningstiden. Här kan du enkelt bli kund.

Vad är anläggningsadress?

Anläggningsadressen hittar du till exempel på fakturan från din nätleverantör eller elleverantör. Ofta är anläggningsadressen densamma som fastighetsbeteckningen.

Vad är anläggnings-ID och hur kan jag hitta mitt anläggnings-ID?

Varje elanläggning har ett unikt anläggnings-ID. En elanläggning kan vara t ex en villa eller ett fritidshus. Du hittar info om anläggnings-ID på din elfaktura.

Hur går det till att byta elleverantör?

Vi sköter allt, du behöver inte säga upp ditt nuvarande elavtal och hålla koll på uppsägningstid. Vi sköter allt det där och bevakar din uppsägningstid så bytet sker på rätt dag utan att du behöver tänka på det. Processen tar ca tio dagar, det kan gå snabbare men även längre om någon uppgift inte stämmer, tänk på det om du har en särskild dag du vill att ditt nya elavtal ska börja gälla. Här kan du enkelt bli kund.

Vad är skillnaden på nätleverantör och elleverantör?

Nätleverantören ansvarar för elnätet, det vill säga de ledningar som elen kommer i till ditt hus. Du kan inte välja nätleverantör, alla fastigheter i ett område har samma nätleverantör. Du får en separat faktura för nätavgiften och på den fakturan debiteras du även skatt. Elleverantör kan du välja fritt, och vi tycker såklart du ska välja LRF Samköp som elleverantör! Här kan du enkelt bli kund.

Hur fakturerar ni mig om jag blir kund?

Du får en månadsfaktura, vi skickar den som en pdf till e-adressen du angett. Du faktureras omkring den 12:e varje månad, fakturan förfaller den sista i månaden. Du kan också välja att betala med autogiro eller elektronisk faktura genom att anmäla det hos din bank.

Vart vänder jag mig om jag inte är nöjd?

Kontakta oss om du har frågor, funderingar eller klagomål om ditt elavtal så gör vi vad vi kan för att hjälpa dig. Här har vi samlat info om vart du kan vända dig om du ändå inte är nöjd med oss. Du har enligt lagen om distansförsäljning rätt att ångra ditt avtal inom 14 dagar. Fyll i den här ångerblanketten och skicka till oss, eller kontakta oss via mejl eller telefon så hjälper vi dig.